Je televizní reklama rozbitá?

13. 3. 2008 20.30 od Pavel Nedobitý
Televizní reklama je rozbitá!

Jak říká Petr Václavek ve výborném článku na PerfectCrowdu: „zazvonil zvonec, pohádkám o klasické reklamě je konec“. Z článku ocituji a něco přihodím:

Kdo jiný, než reklamní agentury by totiž měl být nositelem a hybatelem nových trendů? Kdo jiný by měl chodit za okraj známého a přinášet stále něco nového a originálního? Už to slyším. U nás se nic nového nechytne, klienti jsou takoví a makoví, za to jak vypadá náš reklamní trh mohou výhradně bojácní zadavatelé, v téhle republice je strašně malý trh a nic se nevyplatí podnikat… Co na to říct? Kdy naposledy se pokusila nějaká reklamní agentura přijít s něčím skutečně novým a originálním? Kdy naposledy se zkusila vžít do role zadavatele? Kdy naposledy tady někdo šel za okraj?

Strávil jsem posledních 5 let v online agentuře WDF a účastnil jsem se asi většiny tendrů. Je to onlinová agentura, takže se to nedá úplně srovnávat s tím, co Petr popisuje v příspěvku, ale za tu dobu jsme vymysleli velkou spoustu nápadů, která šla hodně „mimo obálku“ nebo „ven z krabice“. Po letech se z toho už vytvořila tradice, kterou asi každá agentura zná: kvůli nějakému nápadu se vyhrávají tendry a jiné nápady se pak realizují.

Problém malých a specializovaných agentur, které mají neotřelé nápady, bývá v tom, že nemají dostatečné know-how na to, aby jejich nápady byly reklamě efektivní sami o sobě. Především chybí znalosti z marketingových výzkumů a stabilizovaná metodika práce, která by zajistila, že neotřelé nápady nebudou jen nefunkční kreativní ústřelky. Klasické full-service agentury, které mají dlouhodobě přístup k datům a mnoho zkušeností zase nezmění zaběhnutý postup práce – nové myšlenky mladých accountů uběhaní directoři rozvíjet nebudou. (Kamenné agentury navíc stejně končí (en). ;o))

I tak s Petrem Václavkem úplně nesouhlasím v tom, že na vině jsou pouze agentury. Ty velké zatím prostě nejsou dostatečně silně tlačeni svůj přístup změnit. V poslední době ale například Vodafon takový tlak výtváří a možná ukazuje cestu, jak z toho ven. Agentury sice (potají) prskají, ale nic s tím nemůžou. VF si chce všechno dělat sám – OK. Osobně jejich proklamace úplně nechápu a myslím že sami doma všechno úplně nepůjde. Výše zmíněný článek na MicroPersuasion.com mluví také o tom, že dnes již většina „mediální firem“ nabízí jako produkt především produkci myšlenek, taky to, co by mělo být hlavní devizou agentur. Vychází mi z toho, že Vodafone a za ním postupně další klienti tak budou spolupracovat s malými „specializovanými agenturami“ a postupně jim v procesu předají to, co jim v tuto dobu trochu chybí – know-how a procesy zaběhnuté ve full-service agenturách (a to třeba to, že se musí zkoumat, analyzovat a testovat a když už klienty výzkumy dělá, agentura je musí umět využít). Malé mladé agentury si pak tato pravidla přetvoří podle sebe a vznikne nová generace reklamních institucí.

Zanechte komentář

KRÁTKÝ, VÝSTIŽNÝ, VTIPNÝ

Můžete použít Texy! formátování.

Klienti:
ČSA Salve Group CZ Realtia Johnsson&Johnsson Olynth

Kontaktní údaje

Now Interactive, spol. s r.o.
Sabinova 7/707
130 00 Praha 3

Tel.: +420 222 211 130
Fax.: +420 222 211 400

info@nowinteractive.cz

Další kontakty

Kontaktní formulář

Fakturační údaje

Now Interactive, spol. s r.o.
Zdařilá 817/8
140 00 Praha 4 - Nusle

IČ: 27884112
DIČ: CZ27884112

Zapsána v obchodním rejstříku, vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 124036

Bankovní spojení

eBanka, a.s.
č. ú.: 2646589001/2400